Thursday, June 10, 2021

Dia sangka...

Dia sangka aku yang memutuskan kisah yang sedang terlakar..
Dia sangka aku yang berkehendak..
Dia sangka aku yang memilih untuk pergi..
Dia sangka aku yang tidak bersungguh..
Dia sangka aku yang lewa..

Andainya dia tahu,

Seberapa kejap kakiku ingin berpasak..
Seberapa kemas janjinya kusemat..
Seberapa lantang raungan bergempita di dada..

Dan seandainya dia tahu,
Seberapa perit jalan kulalui..
Seberapa banyak calar luka tergores..
Seberapa banyak air mata menemani setiap langkah..
Seberapa berat pundak memikul beban..
Seberapa sarat rawan di dada

Masihkah dia menuding jari? 

Sedang dia melafaz janji tak terpatri
Atau hanya kata pemanis bicara?

Terkapai aku meniti arus
Sedang relung waktu terus bergulir
Terjerut tanpa rela hati.

Dan dia berlalu dengan sangkanya.

No comments:

Post a Comment